FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Centrowanie koła Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
nortszorminator




Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bogusza City

PostWysłany: Sob 10:03, 06 Paź 2007 Powrót do góry

Kod:
 Naciąg szprych reguluje się za pomocą nypla, który przytwierdza szprychę do obręczy. Żeby koło było idealnie proste obręcz musi być prościutka, a wszystkie szprychy naciągnięte z taką samą siłą.
Są dwa typy uszkodzenia koła, jest to boczne bicie oraz bicie koła góra-dół.

Bicie boczne:
Ten rodzaj usterki jest najprostszy do wycentrowania, pod warunkiem, że z koła nie zrobiła się totalna ósemka. Bicie takie powstaje w przypadku, gdy jedna (lub kilka) ze szprych ma inny naciąg niż pozostałe. Jeżeli szprycha jest zbyt słabo naciągnięta obręcz wykrzywia się w stronę przeciwną od tej szprychy i na odwrót - jeżeli zbyt mocno to obręcz wędruje w stronę danego pręta.
Jeżeli mamy do czynienia z małym biciem (do 5 mm) to nie będzie problemu z jego wycentrowaniem. Wystarczy naciągnąć odpowiednie szprychy. Tak wiec jeżeli obręcz wykrzywi się w prawo, wystarczy naciągnąć szprychy z lewej strony. Należy zacząć od miejsca w którym wychylenie obręczy jest największe, następnie po kolei naciągać szprychy z każdej strony, aż do osiągnięcia zamierzonego efektu. Nypli nie należy przekręcać jednorazowo więcej niż o pół obrotu. Na ogół nyple mają prawe gwinty tzn. że jeżeli patrzymy na takiego z góry, to aby naciągnąć szprychę, należy kręcić w stronę odwrotną do wskazówek zegara.
Bicie góra-dół:
Powstaje najczęściej w wyniku silnego uderzenia pionowego z góry lub dołu. Może się jednak zdarzyć, że powodem takiego bicia jest obluzowanie się kilku szprych zarówno z prawej jak i z lewej strony. W takim przypadku koło przyjmuje kształt owalny. Może się tak zdarzyć, również wtedy, kiedy będziemy używać hamulców tarczowych o dużej sile hamowania przy obręczach nieprzystosowanych do tego typu hamulca. Tutaj sprawa jest już dużo trudniejsza niż w przypadku bicia bocznego, gdyż przeważnie towarzyszy temu deformacja obręczy.
Żeby wycentrować tak pokrzywione koło należy naciągnąć obluzowane szprychy z obu stron. Trzeba przy tym cały czas korygować bicie boczne. Jest to bardzo pracochłonne, a i tak można nie osiągnąć swojego celu, gdyż jeżeli deformacja będzie zbyt duża konieczny będzie zakup nowej obręczy. Przy centrowaniu takiego koła pomocna jest porządna centrownica. Bez niej naprawienie usterki może być bardzo trudne.

Rzeczy potrzebne do wycentrowania koła:
-klucz do nypli(koszt od 5 do 25 złotych)
-centrownica (koszt od 200 do 400 złotych) lub obrócony rower do góry kołami i kredą zaznacza miejsca gdzie najbardziej bije.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin